Start din rejse Mine sider
Guide

Rejsebetingelser

SVENSKA RESEBYRÅFÖRENINGENS BETINGELSER FOR PAKKEREJSER

Betingelserne regulerer aftaleforholdet mellem safariresor AB og kunden, som køber en pakkerejse. Aftalen indgås og gennemføres i overensstemmelse med den svenske pakkerejselov. 

 

1. AFTALEN

1.1 Om andet ikke er aftalt, er en aftale om køb af en rejse mellem kunden og Safariresor AB bindende for begge parter, når Safariresor AB har bekræftet bestillingen af pakkerejsen. Safariresor AB skal bekræfte den rejsendes bestilling uden forsinkelse. Fortrydelsesret gælder ikke ved aftaler om pakkerejser.

1.2 Hovedrejsende er den person, i hvis navn aftalen er indgået. Hovedrejsende angives først i rejsehandlingerne eller på anden tydelig måde. Hovedrejsende er betalingsansvarlig i henhold til aftalen. Alle ændringer og eventuel afbestilling skal udføres af hovedrejsende. Undtagelser kan ske, hvis hovedrejsende bliver alvorligt syg og ikke kan foretage ændringen eller afbestillingen. Hovedrejsende er ansvarlig for at give Safariresor AB de korrekte bookingoplysninger for øvrige rejsende, der er omfattet af aftalen. Eventuel tilbagebetaling sker til hovedrejsende. 1.3 Hvis den rejsende er under 18 år og rejser uden værge, skal dette oplyses ved booking. Visse rejser kan have en aldersgrænse, som er højere end 18 år. Information herom gives ved booking.

1.3 Hvis den rejsende er under 18 år og rejser uden værge, skal dette oplyses ved booking. Nogle rejser kan have en aldersgrænse, der er højere end 18 år. Information gives ved booking.

1.4 Afgangstiderne for ud- og hjemrejse i bookingbekræftelsen er foreløbige. Safariresor AB skal, så hurtigt som muligt og senest 20 dage før afrejse, præcisere de endelige afgangstider for rejsen.

1.5 Safariresor AB skal give generel information om krav vedrørende pas og visum.

1.6 Safariresor AB skal give generel information om sundhedsforskrifter og -krav for rejsemålet.

1.7 Forbindelsesrejser eller specialarrangementer er kun en del af pakkerejsen, hvis de er blevet booket samtidig og som en del af de øvrige tjenester i pakkerejsen, eller hvis de er solgt sammen med de øvrige tjenester til en samlet pris.

1.8 Eventuelle ønsker eller særlige tjenester, som den rejsende anmoder om, er kun en del af aftalen, hvis disse er bekræftet skriftligt af Safariresor AB.

1.9 Kunden er forpligtet til at kontrollere bookingbekræftelsen/rejsehandlingerne straks efter modtagelse og sikre, at alle oplysninger er korrekte, herunder at navnene er stavet rigtigt og stemmer overens med passet. Eventuelle fejl skal straks påpeges. Safariresor AB forbeholder sig ret til at opkræve et gebyr svarende til de faktiske omkostninger ved at rette fejl samt en rimelig godtgørelse for det ekstra arbejde, rettelsen medfører. Hvis fejlinformationen skyldes Safariresor AB eller en part, Safariresor AB har aftale med, har rettelsen ingen omkostninger for kunden.

1.10 Hovedrejsende skal straks informere Safariresor AB om ændringer af adresse, e-mailadresse, telefonnummer eller andre oplysninger, der er vigtige for Safariresor ABs mulighed for at kontakte den rejsende.

1.11 For visse rejser kræves et minimum antal deltagere for, at rejsen kan gennemføres. Den rejsende skal i så fald have tydelig information om dette senest ved booking.

1.12 Hvis flybilletter er en del af pakkerejsen, skal de bruges i korrekt rækkefølge. Den rejsende kan således ikke kun bruge en hjemrejsebillet, hvis både tur- og returrejse er booket, eller kun en del af en flystrækning. Hvis billetten ikke bruges fra start, annulleres de resterende dele.

  • Hvis et navn er forkert stavet, og Safariresor AB  ikke er blevet underrettet om dette før udstedelse af flybilletter, gælder de respektive flyselskabers regler for ændring af billetter samt de omkostninger, flyselskaberne måtte opkræve for sådanne ændringer.

 

2. PRIS OG BETALING

2.1 Prisen skal angives på en måde, så den samlede pris for rejsen fremgår tydeligt. Prisen skal omfatte alle tjenester, der er inkluderet i aftalen, samt obligatoriske tillæg, skatter og gebyrer.

2.2 Kunden skal betale rejsens pris senest på det tidspunkt, der fremgår af aftalen.

2.3 Safariresor AB kan ved bookingbekræftelsen opkræve et første delbeløb (tilmeldingsgebyr). Tilmeldingsgebyret skal være rimeligt i forhold til rejsens pris og de øvrige omstændigheder.

2.4 Hvis kunden ikke betaler rejsens pris i overensstemmelse med aftalen, har Safariresor AB ret til at ophæve aftalen og opkræve et rimeligt gebyr.

2.5 Hvis ikke andet tydeligt fremgår, er rejsens pris baseret på indkvartering for to personer i delt dobbeltværelse. Ved indkvartering for én person i dobbeltværelse eller større værelser, der er beregnet til flere personer, har Safariresor AB ret til at opkræve et gebyr.

2.6 Safariresor AB er forpligtet til at informere kunden om eventuelle ekstra omkostninger, der måtte tilkomme.

Betingelser for pakkerejser uden fly 
Safariresor AB opkræver et depositum på 3.000 DKK per person. Bestillingsgebyret skal være  Safariresor AB i hænde senest 5 dage efter fakturaen er sendt via e-mail. Ønsker kunden, at Safariresor AB skal udstede flybilletter, gælder betaling i henhold til flyselskabets vilkår.

Pakkerejser med fly 
Safariresor AB opkræver som regel et depositum på 8.000 DKK per person, hvis internationale flybilletter er inkluderet i prisen. Der kan dog være situationer, hvor Safariresor AB opkræver 25 % af rejsens pris som depositum, hvis hotellet på destinationen kræver dette. Bestillingsgebyret skal være Safariresor AB i hænde senest 5 dage efter fakturaen er sendt via e-mail. Safariresor AB  booker altid den billigste værelseskategori, medmindre andet er specificeret i tilbuddet. For ind- og udcheckning gælder respektive hotellers vilkår.

 

3. RET TIL ÆNDRING OG AFBESTILLING

3.1 Kunden har ret til at ændre aftalen, hvis Safariresor AB tillader dette. Ændringer i aftalen kan medføre yderligere omkostninger for den rejsende fra arrangøren eller en anden part.

3.2 Kunden har ret til at afbestille rejsen. Safariresor AB forbeholder sig retten til at kræve erstatning for de omkostninger, Safariresor AB pådrager sig som følge af afbestillingen. Safariresor AB kan fastsætte rimelige standardiserede afbestillingsgebyrer baseret på afbestillingens tidspunkt. Hvis arrangøren ikke har fastsat standardiserede afbestillingsgebyrer, har Safariresor AB ret til et rimeligt afbestillingsgebyr.

  • Safariresor AB opkræver et administrativt gebyr på 200 DKK per ændring samt eventuelle omkostninger, der måtte opstå ved ændring.

  • Ved afbestilling af rejsen refunderer Safariresor AB kun udstedte billetter, hvis det flyselskab, kunden rejser med, tillader dette, og de internationale flybilletter ikke er inkluderet i prisen for pakkerejsen.

  •  

    Ved afbestilling tidligere end 60 dage før afrejse skal kunden betale depositum for rejsen.

  • Ved afbestilling mellem 59 og 46 dage før afrejse skal kunden betale 50 % af rejsens pris.

  • Ved afbestilling mellem 45 og 31 dage før afrejse skal kunden betale 75 % af rejsens pris.

  • Ved afbestilling senere end 30 dage før afrejse skal kunden betale 100 % af rejsens pris.

    Slutbetalingen for rejsen skal være Safariresor AB i hænde senest 45 dage før afrejse.

4. OVERDRAGELSE AF PAKKEREJSE

4.1 Kunden kan overdrage aftalen til en person, der opfylder alle betingelser for at deltage i rejsen. En sådan betingelse kan f.eks. være, at transportfirmaet eller andre leverandører, som Safariresor AB har indgået aftale med, skal godkende ændringen af rejsedeltager. Kunden skal underrette Safariresor AB om overdragelsen i rimelig tid før afrejsen. En underretning, der gives mindst syv dage før afrejse, anses altid for at være foretaget i rimelig tid.

4.2 Safariresor AB kan opkræve et rimeligt gebyr for overdragelsen. Gebyret må ikke overstige de omkostninger, som overdragelsen medfører for Safariresor AB, og Safariresor AB skal dokumentere, hvordan beløbet er beregnet.

4.3 Overdrageren og den nye rejsedeltager hæfter sammen for Safariresor AB for hele det udestående beløb for rejsen samt for de ekstra omkostninger, som overdragelsen medfører.

 

5. ÆNDRINGER AF PAKKEREJSE

5.1 Ændring af aftalebetingelser
Safariresor AB har ret til at ændre aftalebetingelserne, forudsat at ændringen meddeles til den rejsende på en klar, forståelig og tydelig måde og gennem en bestående kommunikationskanal. Hvis ændringen er ubetydelig, f.eks. mindre ændringer af flytider, har den rejsende ikke ret til prisreduktion eller erstatning. Ved væsentlige ændringer af rejsen skal den rejsende, hvis muligt, tilbydes en alternativ rejse eller have ret til at annullere aftalen uden afbestillingsgebyr.

5.2 Prisændring
5.2.1 Safariresor AB kan hæve prisen på rejsen, hvis forhøjelsen skyldes ændringer i brændstofpriser, skatter eller offentlige afgifter.

5.2.2 Prisen kan hæves med et beløb svarende til den rejsendes andel af de øgede omkostninger, som Safariresor AB er blevet pålagt. Retten til prisstigning gælder kun, hvis omkostningsstigningen overstiger 100 kr. pr. booking i alt.

5.2.3 Rejsens pris skal reduceres, hvis arrangørens omkostninger, af de ovenfor nævnte årsager, falder med mindst 100 kr. pr. booking i alt. Safariresor AB kan ved prisnedsættelse fratrække faktiske administrative omkostninger.

5.2.4 Safariresor AB skal underrette den rejsende om prisændringerne så hurtigt som muligt. Meddelelsen skal indeholde en begrundelse og en beregning af ændringen.

5.2.5 Prisen kan ikke hæves, og behøver heller ikke sænkes, i de sidste 20 dage inden den aftalte afrejsedato.

5.2.6 Safariresor AB kan i sine særlige vilkår fraskrive sig retten til at hæve prisen jf. 5.2.1. I så fald behøver arrangøren heller ikke sænke prisen ifølge 5.2.3.

For grupperejser gælder prisen for minimum tolv deltagere, medmindre andet er angivet. Hvis gruppens størrelse ændres, vil rejsens pris blive justeret. Inkluderes en svensk rejseleder på rejsen, kræves et minimum på 12 deltagere for at gennemføre rejsen.

5.3 Kundens ret til at opsige aftalen uden afbestillingsgebyr
5.3.1 Hvis kunden ønsker at opsige aftalen på grund af en væsentlig ændring, f.eks. hvis prisen hæves med mere end 8 % af den samlede pakkerejses pris, skal kunden informere Safariresor AB om opsigelsen inden for en rimelig tidsramme, som Safariresor AB har fastsat, fra det tidspunkt, hvor kunden blev underrettet om ændringen. Gør kunden ikke det, bliver denne bundet af den nye aftale.

5.3.2 Hvis pakkerejseaftalen opsiges, skal Safariresor AB uden snarest muligt og senest 14 dage efter opsigelsen, refundere hele rejsens pris.

5.4 Safariresor ABs og kundens ret til at opsige aftalen ved uundgåelige og ekstraordinære hændelser
5.4.1 Både Safariresor AB og kunden har ret til at opsige aftalen, hvis pakkerejsen eller transporten af passagerer til rejsemålet påvirkes væsentligt af uundgåelige og ekstraordinære hændelser på rejsemålet eller i dets umiddelbare nærhed. Uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder omfatter f.eks. alvorlige sikkerhedsproblemer såsom krig, terrorisme, udbrud af alvorlig sygdom eller naturkatastrofer. I sådanne tilfælde har kunden ret til at opsige aftalen uden at betale afbestillingsgebyr. Hvis Safariresor AB opsiger aftalen i henhold til denne bestemmelse, har den rejsende ikke ret til erstatning, men kunden har ret til fuld tilbagebetaling, som angivet i punkt 5.3.2.

5.4.2 Den rejsende har ikke ret til at opsige aftalen, hvis de uundgåelige og ekstraordinære hændelser var alment kendte på det tidspunkt, hvor aftalen blev indgået.

5.4.3 For at afgøre, om en hændelse er af så alvorlig karakter som angivet ovenfor, skal der søges råd hos kompetente svenske eller internationale myndigheder. Fra og med 14 dage før afrejse er en gældende rejseanbefaling fra Udenrigsministeriet grund til opsigelse, hvis anbefalingen omfatter det tidspunkt, hvor den rejsende skal afsted. En gældende rejseanbefaling fra Udenrigsministeriet anses også for at være grundlag for opsigelse, hvis det ellers står klart, at de omstændigheder, der ligger til grund for anbefalingen, påvirker eller vil påvirke rejsemålet på tidspunktet for den rejsendes rejse.

 

6. SAFARIREJSERS ANSVAR FOR GENNEMFØRELSE AF PAKKEREJSE

6.1 Mangelfuld udførelse
Hvis en rejsetjeneste ikke udføres i henhold til aftalen, skal Safariresor AB rette fejlen inden for rimelig tid. Safariresor AB er dog ikke forpligtet til at rette fejlen, hvis det er umuligt, eller hvis rettelsen ville medføre uforholdsmæssigt store omkostninger. Hvis Safariresor AB ikke udbedrer fejlen, kan kunden have ret til prisnedsættelse og erstatning.

6.2 Væsentlige fejl
6.2.1 Hvis en væsentlig del af de aftalte ydelser ikke kan leveres efter afrejsen, skal Safariresor AB om muligt sørge for en tilsvarende eller mindst lige så god erstatning uden ekstra omkostninger for kunden. Hvis Safariresor AB ikke kan tilbyde dette, kan Safariresor AB tilbyde en løsning af lavere kvalitet sammen med en rimelig prisnedsættelse. Kunden kan kun afvise sådanne alternativer, hvis de ikke anses for sammenlignelige med de ydelser, der skulle have været leveret ifølge aftalen, eller hvis den tilbudte prisnedsættelse ikke kan anses for rimelig.


6.2.2 Hvis Safariresor AB ikke kan tilbyde en erstatning, eller hvis den rejsende har ret til at afvise alternativerne i henhold til 6.2.1, kan den rejsende have ret til prisnedsættelse og erstatning.

6.2.3 Ved fejl, der væsentligt påvirker udførelsen af pakkerejsen, og som Safariresor AB ikke har rettet inden for rimelig tid, kan kunden opsige aftalen og kan ligeledes have ret til prisnedsættelse og erstatning.

6.2.4 Hvis Safariresor AB ikke kan tilbyde en erstatning, eller hvis kunden har ret til at afvise alternativerne i henhold til 6.2.1, eller hvis kunden har opsagt aftalen i henhold til 6.2.3, har den rejsende ret til tilsvarende hjemtransport uden unødig forsinkelse og uden ekstra omkostninger, hvis pakkerejsen inkluderer transport, og den rejsende befinder sig på rejsemålet.

 

7. PRISNEDSÆTTELSE OG ERSTATNING

 7.1 Der ydes ingen prisnedsættelse, hvis Safariresor AB kan påvise, at fejlen skyldes kunden.

7.2 Kunden har ikke ret til erstatning, hvis Safariresor AB kan påvise, at fejlen skyldes kunden selv eller en tredjepart, som ikke er tilknyttet de rejseydelser, der indgår i pakkerejsen, eller hvis fejlen skyldes uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder.

7.3 Hvis fejlen skyldes en underleverandør, som Safariresor AB har engageret, er Safariresor AB kun fri for erstatningsansvar, hvis underleverandøren også ville være fritaget i henhold til denne bestemmelse. Det samme gælder, hvis fejlen skyldes nogen i et tidligere led.

7.4 Der foreligger ikke ret til erstatning på grund af, at Safariresor AB har aflyst rejsen, hvis Safariresor AB kan vise, at færre personer end det i aftalen angivne minimumsantal har tilmeldt sig rejsen, og rejsedeltageren inden for den i aftalen angivne tid skriftligt er blevet underrettet om, at rejsen er aflyst.

Besked om, at en rejse aflyses, skal gives senest:

  • 20 dage før afrejse, hvis rejsen varer længere end 6 dage
  • 7 dage før afrejse, hvis rejsen varer mellem 2 og 6 dage
  • 48 timer før afrejse, hvis rejsen varer mindre end 2 dage

7.5 Erstatning i henhold til disse vilkår omfatter kompensation for økonomisk tab, personskade og tingsskade. Kunden har pligt til at begrænse skaden så vidt muligt.

7.6 Medmindre anden begrænsning følger af den svenske pakkerejselov eller anden ufravigelig lovgivning, er Safariresor ABs ansvar for skade begrænset til tre gange pakkerejsens pris. Denne begrænsning gælder dog ikke ved personskade eller skade, der er forårsaget med forsæt eller grov uagtsomhed.

 

8. REKLAMATION 

8.1 Kunden kan kun gøre krav på fejl i de aftalte ydelser, hvis vedkommende inden for rimelig tid efter, at fejlen er opdaget eller burde være opdaget, underretter Safariresor AB om fejlen. Dette bør ske hurtigst muligt og helst på destinationen. Ved fastsættelse af eventuel prisreduktion eller kompensation for skader tages der hensyn til, hvornår reklamationen blev indgivet, og om en sådan meddelelse ville have gjort det muligt for Safariresor AB at rette fejlen.

8.2 Uanset punkt 8.1 kan kunden gøre krav gældende for fejl, hvis Safariresor AB har handlet groft uagtsomt eller i strid med god tro og hæderlighed.

 

9. DEN REJSENDES ANSVAR UNDER REJSEN

9.1 Safariresors anvisninger
Den rejsende er forpligtet til at følge de instruktioner, der gives af rejselederen eller af andre personer, som Safariresor AB engagerer, for gennemførelsen af rejsen. Rejsende skal respektere de ordensregler, der gælder for rejsen og på destinationen, samt opføre sig på en måde, der ikke forstyrrer medrejsende eller andre. Hvis rejsende væsentligt overtræder dette, kan Safariresor AB ophæve aftalen uden at kunden har ret til erstatning eller tilbagebetaling.

9.2 Rejsendes ansvar for skader
Kunden er ansvarlig for eventuel erstatning som følge af skade, som rejsende forårsager Safariresor AB ved uagtsomhed.

9.3 Rejsendes ansvar for formaliteter
9.3.1 Kunden/den rejsende er selv ansvarlig for at opfylde de nødvendige formaliteter for gennemførelsen af rejsen, såsom at have et gyldigt pas, visum, vaccinationer og forsikring.

9.3.2 Rejsende skal have afsluttet check-in for samtlige transporttjenester, der indgår i pakkerejsen, i henhold til rejseplanen eller andre anvisninger fra Safariresor AB eller transportøren.

9.3.3 Kunden er selv ansvarlig for alle omkostninger, der opstår på grund af mangler i de nævnte formaliteter, som f.eks. hjemtransport på grund af manglende pas, medmindre manglerne skyldes fejlinformation fra Safariresor AB.

9.3.4 Rejsende er ansvarlig for at tage del i den information, der gives af Safariresor AB.

9.4 Afvigelse fra arrangemanget
Rejsende, der efter rejsens begyndelse afviger fra arrangemanget, er forpligtet til at informere Safariresor AB eller dennes repræsentant.

Hvis rejsende ikke er forsikret, eller hvis forsikringen ikke dækker den ulykke, skade, forsinkelse eller sygdom, der opstår under rejsen, påtager Safariresor AB sig ikke ansvaret for dette, uanset årsag. Rejsende er selv ansvarlig for de risici, man udsætter sig for i forbindelse med en rejse.

 

10. 
SAFARIREJSERS SKYLDIGHED AT HJÆLPE

Hvis den rejsende befinder sig i vanskeligheder under rejsen, er Safariresor AB forpligtet til at snarest muligt yde passende hjælp. Sådan hjælp kan for eksempel være information om sundheds- og sygdomstjenester, lokale myndigheder og konsulært støtte. Safariresor AB har ret til at opkræve et rimeligt gebyr for sådan hjælp, hvis situationen er forårsaget forsætligt eller ved uagtsomhed fra den rejsendes side.

 

11. TVISTLØSNING

Enhver tvist skal løses i enlighed med reglerne i den svenske pakkerejselov. Hvis tvisten ikke kan løses i et samarbejde mellem Safariresor AB og kunden, kan kunden indbringe klage for Allmänna reklamationsnämnden – se hjemmeside www.arn.se.

Resegaranti
Safariresor AB har pligt at overholde den svenske rejsegrantifonds krav og Kammarkollegiets resegarantilag (1972:204). Du kan læse mere om rejsegarantin på www.kammarkollegiet.se.

 

Abonner på inspiration og rejsenyheder

Drøm dig væk med vores populære nyhedsbrev, fyldt med inspiration og rejsetips til dit næste store eventyr.

Tak!

Du abonnerer nu på vores nyhedsbrev.